(30-06-05)

ILJA VALT DOOR DE MAND

Het volgende stukje las ik op Bieslog , de log van Wim de Bie.

Met de bundel Leaves of Grass/Grasbladen is in Nederland een monument opgericht voor de Amerikaanse dichter Walt Whitman, de grondlegger van de vrije vorm.
Eenentwintig dichters hebben geprobeerd de geest van de poëzie van Whitman zo dicht mogelijk in het Nederlands te benaderen.

Eén van de voor dit project gevraagde dichters, Ilja Leonard Pfeijffer, had geheel eigen opvattingen over het vertalen van poëzie.
Een fragment:

Whitman:
'To think of time... to think through the retrospection,
To think of today.. and the ages continued henceforward.

Have you guessed you yourself would not continue? Have you dreaded those earth-beetles?
Have you feared the future would be nothing to you?

Is today nothing? Is the beginningless past nothing?
If the future is nothing they are just as surely nothing.

To think that the sun rose in the east.... that men and women were flexible and real and alive.... that every thing was real and alive;
To think that you and I did not see feel think nor bear our part,
To think that we are now here and bear our part.'

Vertaling:
'achterdeinst de docht aan dagen aan vandaag aan tijd op handen
knaagera's der aardkeveren grimmelend ontjouwen
zo niets iets is dan zeker is niets

bepeinst de docht aan zon in het oosten man en vrouw buigzaam
en echt met leven voor handen sluimera's van jouwloos wachten
en de docht aan hunloos jou in deze dagen'

Wat is vertaler Ilja Leonard Pfeijffer toch een grimmelende rakker! Nooit te beroerd een potje docht af te scheiden - ontikken is er niet bij. Een echte taalknaagera die eindelijk de kans krijgt die sluimera van een Whitman een lesje te leren.

Gelukkig blijven de lezers niet hunloos achter - de bundel is tweetalig en als je een beetje Engels leest kom je er wel uit.

 

Als ik de uitgever was, had ik gezegd: “ Sorry Ilja, maar mijn zus kan dit beter vertalen.”
Iemand die een gedicht niet adequaat kan vertalen, kan wellicht ook zijn eigen gedachten en gevoelens niet goed onder woorden brengen. Dat Ilja voor zichzelf gedichtjes wil maken, is zijn goed recht, dat hij anderen ermee wil lastig vallen, daar kan ik mee leven. Maar laat hem alsjeblieft niet roepen dat hij miskend is. Hij mag blij zijn met elke bundel die hij weet te verkopen.Gelukkig voor hem heeft hij het getij mee.

Reageer

(28-06-05)

VIOLISTEN

Zaterdag was er een uitvoering van de vioolleerlingen van Lenneke. Behalve dat Lenneke mijn nicht is, is zij ook mijn vioollerares geweest en speelde ze in de Ierse folkgroep King’s Galliard, waarvan ik vele concerten heb bijgewoond. Op mijn cd’s is ze ook te horen. En sommige leerlingen van haar hebben muziekles van mij op school. Dus genoeg redenen om er aanwezig te zijn. De leerlingen werden tijdens hun solo’s begeleid door een heus orkest, dus het klonk geweldig. Tijdens het optreden heb ik een van mijn betere foto’s gemaakt van een violiste van het orkest. Door minimaal te flitsen werd het licht erg diffuus en leek de foto wel een schilderij. Ikzelf moest onmiddellijk aan de schilderijen van Arjan van Gent ,die ik erg bewonder, denken . (Klik hier voor een afbeelding van een schilderij van Arjan op het weblog van Suzanne )

Klik hier voor de vergroting

Reageer

(26-06-05)

IK BEN DE POSTBODE

De afgelopen dagen was het bloedverziekend heet in het muzieklokaal. Daarom heb ik veel van de lessen op het pleintje voor de school gegeven . Terwijl drie meisjes op een cd-tje van Kaliber (dé Surinaamse popband ) dansten en de beat door een jongen op de trommel meegeslagen werd, kwam net de postbode aan. Hij gaf me de post voor de school in mijn hand en zei tegen de trommelaar “Dat kan veel beter.” Ik had wel even zin om te dollen en zei: ”Ja, deze meneer kan goed drummen, misschien kan je een lesje van hem krijgen." ”Dat is goed”, zei de postbode, hij zette zijn fiets tegen het hek, sprong eroverheen en nam de trommelstokken in zijn hand. Hij sloeg op de trommel en mooie, passende maar ingewikkelde beat. Bijna voor ik er erg in had, sprong hij weer over het hekje en stapte op de fiets. Ik kon nog net “Bedankt voor het lesje” zeggen, terwijl hij ons verbouwereend achterliet.


Reageer

(25-06-05)

ZEEHELDENFESTIVAL VERVOLG

Zaterdag was Karin er wel !

Reageer

(23-06-05)

ZEEHELDENFESTIVAL

Het zeeheldenfestival werd geopend met een compositie van Marcel Cuypers. Marcel had net als ik ooit meegedaan met het Haags songfestival. Tijdens de opening speelden voor mij veel bekende muzikanten mee. o.a.
Sylvia

en Frenk. Eigenlijk moest hij iets wits aantrekken,. maar omdat hij nog niet zo gebruind was door de zon was dit de beste outfit.

Ondertussen vierde Jessica haar verjaardag


Ik kwam veel bekenden tegen, maar Karin heb ik daar niet gezien,
wel een femme vague.


Reageer

(22-06-05)

LEKKER MAKKELIJK

Gezien het warme weer een ‘lui’ stukje.
Als je wilt weten waar ik zondag gespeeld heb, kijk dan op Pascale's weblog (20 juni).
Als je wilt weten waar vandaag Frenk speelt,waar Jessica haar verjaardag viert en waar Karin en ik zijn, kijk dan op Karin's weblog (21 juni).

Reageer

(20-06-05)

PATER MOESKROEN

Aanstaande vrijdag treden de Paters op in het openluchttheater van het Zuiderpark. Pater Moeskroen maakt aanstekelijke (dans)muziek die een versmelting is van (Ierse) folk met pop, voorzien van eigentijdse Nederlandstalige teksten .Ik voel een zekere verwantschap met hun muziek. Bovendien zitten twee leden van de Paters Adje Grooten en Marcel Sophie in een theatergroep voor kinderen, Cowboy Billie Boem. Zij spelen en zingen voornamelijk zelfgemaakte en traditionele kinderliedjes. Omdat ikzelf een cd met kinderliedjes heb gemaakt volgens hetzelfde concept, leek het mij leuk, als Adje Grooten een aanbeveling op mijn cd, ik zeg hallo, wilde zetten. Dat wilde hij wel doen en hij schreef de volgende aanbeveling op de achterkant van de cd.:

Wil je meer weten over de cd, ik zeg hallo, en/of hem bestellen, klik dan hier.

Reageer

(18-06-5)

Ik kan het niet verborgen schrijven ;
ik heb de liefde oorlog verklaard .
Ik wil niet in de schuilkelder blijven ;
de erotiek heeft kuisheid gebaard.


De liefde niet als dief in de nacht .
Verbreedde jij mijn horizon ?
Ik voel veel verder dan ik ooit kon ,
de tijd is korter dat ik wacht .

( uit: Mijn droom lijkt dood )

In de laatste strofe van dit gedicht heeft iets alledaags een symbolische betekenis gekregen. Als je op een perron met een weids uitzicht in de polder staat, zie je de trein eerder aankomen dan als je op een perron staat, waar je niet zo ver kan kijken. En het feitelijke wachten houdt min of meer op als je iets aan ziet komen…

Reageer

(15-06-05)

LA FEMME VAGUE: FIETSWIEL

Het mooie van deze foto vind ik dat in deze compositie het alledaagse een symbolische waarde krijgt. Net als in een gedicht een gewone zin opeens een meerwaarde kan krijgen, gebeurt iets dergelijks met deze foto. La femme vague, het mysterieuze vrouwelijke figuur achter de spaken, krijgt een extra accent door de ronding van het wiel. Dit wiel staat voor zowel de beweging, de grilligheid en de vergankelijkheid als voor het begin en het einde, de cirkel van het leven.
Deze foto is eens onderdeel geweest van een expositie met als thema mandala's.

Verleden jaar hebben Frenk en ik op de verjaardag van Kitty een onaangekondigd lunchconcert voor haar in de tuin van werkplaats De Fiets gegeven. Dit jaar als verrassing deze foto op het log.

Reageer

(12-06-05)

LA FEMME VAGUE: RECENTE FOTO'S

Op de verjaardag van Kitty zal ik een van de oudste en mooiste foto’s van de serie la femme vague op mijn log plaatsen. Voor deze serie maak ik nog steeds foto’s en dit zijn de meest recente.

La femme vague ( maart 2005)

La femme vague ( mei 2005)

Reageer

(09-06-05)

LAVELOZE OBSESSIE: BOURREE DE PASCALE

Sinds enkele maanden speel ik Franse dansen met Pascale. Ik speel dan viool en Pascale draailier, een instrument dat veel bespeeld wordt in de streek van Frankrijk waar zij geboren is. Omdat de stijl van die dansen aan mij vertrouwd begon te worden, gebeurde het dat ik zelf een Franse dansmelodie (bourrée) gecomponeerd heb. Ik noemde hem Bourrée de Pascale en ik heb hem tijdens de laatste sessie voor Laveloze obsessie opgenomen. Eigenlijk wilde ik een fade out na ongeveer 2 minuten maken, want de 4 minuten die het nu duurt, is wel lang voor een korte dansmelodie, maar als geheel klinkt hij toch wel goed en er zit een duidelijk einde aan. Ik vroeg aan Dick en Judith, twee oud leden van Bard een folkgroep waar ik vroeger in gespeeld heb, om raad en Dick mailde mij:

Geweldig. hartstikke mooi.
Verveelt geen moment houden zo. Lijkt wel een combinatie van fairport en
wolverlei, en ook de kwaliteit van die twee.

Een stukje van de bourrée kan je horen op de weblog van Pascale.
Het nummer is nu al een ringtone en is een keer voor de warming up gebruikt tijdens dansles.


Reageer

(07-06-05)

OUDE MOL

Drie van de vier muzikanten met wie ik afgelopen maandag opnamen gemaakt heb, speelden gisteren in de Oude Mol. Zij zijn nu ook bezig met een cd op te nemen op de Popzolder met veel oud Crooks materiaal. Het was een drukke swingende avond en ik verwacht, dat de nieuwe cd ook zo virtuoos zal klinken.

Rens, Evert en Frenk in de Oude Mol

Reageer

(06-06-05)

DELFTSE BOEKENDAG

Tijdens de Delfse Boekendag hield de Literaire stichting Jambe een prijsuitreiking van de gedichtenwedstrijd, uitgeschreven ter gelegenheid van hun tienjarig bestaan. Er waren 161 inzendingen en een vijftiental dichters mochten hun ingezonden gedicht voordragen. Winnaar was de Belg David Troch met een trendy sonnet. Er was ook een aparte categorie voor dichters t/m 16 jaar. Hiervan werd de winnares Vicky Francken. Helaas won ikzelf geen prijs, maar het was al met al een vermakelijke middag.

Nog even een uitgaanstip: Vanavond zo rond half tien spelen Frenk, Evert en Rens in de Oude Mol. Hun repertoire bestaat voornamelijk uit nummers uit de tijd van de Crooks, dus dat gaat een swingende avond worden.

Reageer

(04-06-05)

LAVELOZE OBSESSIE: BRAINSTORM OP ZEE

Afgelopen maandag heb ik drie nummers opgenomen : Brainstorm op zee, Bourrée de Pascale en een oud nummer; Vrienden voor altijd. Brainstorm op zee is anders dan de voorafgaande liedjes die ik gemaakt heb. Het is niet een typisch Nederlandstalig singer/songwriter nummer maar eerder een Nederpopliedje. Het muzikale idioom is wel herkenbaar en het einde van de tekst kan je met een knipoog lezen, maar de arrangementen zijn duidelijk anders dat de voorafgaande nummers. Het lied is mooi uitgewerkt. Frenk speelt weemoedige solo’s, Evert heeft zoals altijd een strakke bas en Rens geeft accenten met de mandoline. Later heeft hij met de akoestische gitaar een mooie gitaarakkoorden tapijt eronder gelegd, zodat er geen gaten in het muziekstuk vallen. Louis weet door een mooie ritmische verandering bij het instrumentale gedeelte van de “brug” de spanning goed op te bouwen.
Hier kan je het lied beluisteren. ( Deze versie is nog niet gemasterd, aan de verhouding gitaar en drum moet nog wat gesleuteld worden en het aftellen op drie verschillende plaatsen moet er nog uitgeknipt worden, maar dat gebeurt als alle nummers van de cd opgenomen zijn.)

Reageer

(01-06-05)

LAVELOZE OBESSIE DE VIERDE SESSIE

Maandag is de vierde sessie voor de opnamen van de cd Laveloze obsessie op de Popzolder gehouden. We hebben weer net als de vorige keren drie nummers opgenomen. Wat wel verschilde was de samenstelling van de band. Rens was als extra muzikant erbij. Klaus had zijn pols gebroken en kan daarom voorlopig niet meer spelen. Gelukkig kon Evert op het laatste moment nog meedoen om de baspartijen voor zijn rekening te nemen.

Evert, Rens en Frenk

Reageer